KezdőlapCikkekA szádvári „Csiga”    

Hozzászólások

A szádvári „Csiga” — 2 hozzászólás

  1. Laci bácsi nagyon szépen köszönöm az értékes, gondolatébresztő hozzászólásodat. Hogyan tudnánk továbblépni a Csiga kutatásában? Például összehasonlíthatnánk a Várhegy oldalában lévő szekérnyomot a Csiga pályáján található vésetekkel. Ugyanaz a tengelytáv? Az egykori inventárium csak 1 szekeret említ. De, hogy az pontosan milyen lehetett? Tényleg jó lenne a Csiga udvarán feltárni az “eleven kutat”, tehát ahol a talajvizet nyerték ki a várlakók. Még sok érdekes talányt kell a régmúlt ködéből megfejteni nekünk Szádvár szerelmeseinek. Viszontlátásra az októberi Vármentő Napokon!

  2. Van egy sejtésem, hogy a “Csiga” az alakjáról kapta az elnevezését. A kocsi ami a felvonón közlekedett, tömegében is takarékosnak kellett lennie, hogy hatékonyan lehessen használni. Olyan szerkezetet kell elképzelni ami apró kereken fut, vagy csak csúszik a meredek pályán. inkább derékszögű átlóján csúszó háromszögnek nézne ki oldalról
    További sejtésem az alsó vár legmélyebb pontján kialakított végállásra vonatkozik a tartály megtöltése közvetlenül a várkútból történhetett. Az egész erődítés ezt a célt szolgálja, vagyis ezért nincs járószint, csak egyes részletek. Feltehetően falépcsőkön vagy a csigapálya melletti lépcsőnek kell még lenni amin karban tarthatták a szerkezetet. (Ilyen lépcső látható korabeli metszeten is, és egy sziklába vájt szakasza is előkerült. Korábban én is áradoztam erről.)
    A csiga tartályának ürítése az alakjának köszönhetően egyszerűen történt: amikor felért a fogadóhelyre a csúszó része vagy a kerekes oldal vízszintes helyzetbe kerülhetett, akkor egy e-célra kialakított csatornába, vagy vályúba ömlött a víz, ahonnan a ciszternába vezették. Ebben az állásában nézhetett ki a szerkezet úgy mint egy csiga.
    Az alsó fogadó hely feltárása adhatná meg a választ ezekre a kérdésekre, ami feltehetően a várkút közelében lehetett. Az eddigi feltárások is igazolják az elképzelést, mert szerkezet kemény munkát igénylő kialakítása nem lehetett céltalan.
    Ez csak a víz szállítását oldotta meg.
    Az építőanyagok és a fa szállítása más eszközöket igényelhetett, amit másik szinten oldhattak meg.
    A sziklák közé épített falrészekben gerendafészkek átérik az egész falat. ezek a gerendák tartórésze lehetett annak a padlózatnak, is ahol a száraz anyagokat rakodtak fel. Vagyis ezeket a munkaterületeket az idő vasfoga elemésztette. Ez a második lehetőség azt is jelentette, hogy az alsó és a felső vár között folyamatosan lehetett üzemeltetni a Csigát szegény pacik rovására.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

A hozzászólásokban használható html-tagek: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>